Äkillisen unettomuuden taustalla on yleensä jokin elämämuutos, pitkäaikainen stressi tai kriisi. On luonnollista, että on vaikeaa saada unen päästä kiinni, kun asiat pyörivät mielessä ja elimistö käy ylikierroksilla. Tilapäinen unettomuus on vielä siedettävää, mutta osalla unettomuus kroonistuu. Useimmiten kyse on niin sanotusta toiminnallisesta unettomuudesta, jossa alkuperäiset syyt ovat menettäneet merkityksensä. Stressin, joka aiheuttaa unettomuutta, aiheuttaa itse uni.

Mitä tässä tilanteessa voi sitten tehdä? Toki lääkärillä on hyvä käydä, jotta saadaan suljettua sairaudet pois. Mutta mitä voisi tehdä itse, kun tuntuu että mikään ei enää auta?

Kaiken takana on haitalliset ajatusmallit. Uneton on ehdollistunut siihen, että hän valpastuu mennessään vuoteeseen. Kaikki lähtee ylivireyden purkamisesta ja tämä onnistuu rentoutumalla. Yhtä voi rentouttaa kirjan lukeminen, toista mindfulness, rentoutusmusiikki tai vaikka ristisanat. Tärkeintä on tehdä jotain sellaista, joka vie ajatukset pois unettomuudesta ja tuntuu rauhoittavalta.

Taitavasti tehtyjen äänitteiden avulla rentoutuminen on omien havaintojeni perusteella hyvin tehokasta unettomuuden hoidossa. Minulla on ollut äärettömän stressaantuneita ja vuosikausia huonosti nukkuneita asiakkaita, jotka ovat rentoutusäänitteiden avulla löytäneet taas nopean nukhatamisen ja syvän ja virkistävän unen. Tuntuu hassulta, että niinkin hankala vaiva voi helpottua hyvinkin yksinkertaisella tavalla: rentoutumalla. Havaintoni perustuvat ihmisten omiin kertomuksiin ja kokemuksiin ja ovat toki hyvin henkilökohtaisia, mutta palautteen suurehkon määrän ansiosta tiedän tekemieni äänitteiden toimivan erittäin hyvin. Teimme muutama vuosi sitten tutkimuksen Talllinnan yliopistoon (Jenni Pitkänen, Master Thesis), jossa kävi ilmi, että myös päivällä tai alkuillasta suoritettu rentoutuminen helpottaa unen saamista illalla. Olin tutkimuksessa mukana kehittämässä ja pitämässä testiryhmän rentoutukset.

Vienon nukahtamiseen ja unettomuuteen kehitetyt rentoutukset ovat olleet monen ihmisen öiden pelastus. Käytän niitä välillä myös itse, vaikka kärsin unettomuudesta hyvin harvoin. Olenkin tehnyt juuri uuden nukahtamista helpottavan rentoutuksen. Rentoutuksen aluksi käydään läpi kehon eri osia, joka poistaa ylivireyden kehosta ja sen jälkeen lähdetään vaipumaan yhä syvemmälle omaan mieleen. Olen muuten melko varma, että jos testaat äänitettä nukkumaan mennessä, et kuule miten se loppuu…

Rentoutus on tarjolla VienoGossa ikuisesti sekä ilmaisissa rentoutuksissa kuukauden ajan. Ilmaisten äänitteiden kuunteleminen ei vaadi rekisteröitymistä.