Ahdistuksen tunne kuuluu ihmisen elämään. Tilapäisenä tunteena se on jopa hyödyllinen, koska se lisää hetkellisesti suorituskykyä. Voimakas ahdistus vaikuttaa kuitenkin päinvastoin – se lamauttaa.

Ahdistus on vaikea tunne. Sitä on hankala kuvailla ja sen vuoksi se on joskus myös hankala tunnistaa. Uskokaa tai älkää, niin en itsekään aina tunnista tunnetta, ennen kuin pysähdyn ihan miettimään miksi on paha olla.

Ahdistus voi myös ilmetä monilla tavoilla. Joillakin ensioire voi olla unettomuus. Minulla se oli järjetön väsymys. Ennen mitään muita oireita halusin vain nukkua. Nukahtelin jopa töihin tietokoneen ääreen. Kävin myös nukkumassa työpaikan vessanlattialla, kun väsymys oli voittamaton. Sen jälkeen tuli järkyttävä närästys, joka kesti 2 viikkoa yhtämittaa kunnes hain vaivaan lääkkeet. Sitten meni alaselkä ja koko vasemman puolen lihakset kramppiin. Sitten tuli ihottumia ja jatkuvia virtsateiden tulehduksia. Tämän jälkeen aloin kärsiä jo ahdistuksen tunteesta. Sitten mukaan tuli pakkoajatukset ja pakko-oireinen käsien peseminen, joka oli keinoni helpottaa ahdistusta. Kun alkoi ahdistaa, menin pesemään käsiä. Pesin ja pesin ja pesin ja itkin kun luulin olevani hullu. Viimeiseksi tuli paniikkikohtaukset. Ajattelin kuolevani. Koko kroppaa pisteli, ihan kun olisin saanut pieniä sähköiskuja. Pyörrytti, kaikki lihakset oli kivikovat, en enää kuullut mitään. Sydän hakkasi ja kylmähiki kohosi otsalle. Yritin eristäytyä kotiin. En halunnut mennä kauppaan, en töihin, en salille. Halusin olla vain omassa turvallisessa kuplassa ilman minkäänlaista kosketusta ulkomaailmaan.

Vasta tässä vaiheessa ymmärsin, että olen avun tarpeessa. Ja luojalle kiitos silloisen työpaikan lääkäri oli alansa tähtiä, en tiedä kirjottaisinko tätä ilman hänen ymmärrystään ja apuaan. Sanotaan, että ahdistus ei ole enää  normaalia, jos se on kestänyt yhtäjaksoisesti 6 kuukautta tai enemmän. Omista ensioireistani (väsymys ja närästys) lähes täydelliseen toimintakyvyttömyyteen meni vain pari kuukautta. Kuunnelkaa vain itseänne jos tuntuu että apu voisi olla tarpeen ja hakekaa sitä!

Ahdistuksen hoitona käytetään ensisijaisesti lääkkeitä (ja terapiaa). Lääkehoito on todennäköisesti yleisin vaihtoehto resurssienkin vuoksi. Eikä se ole yhtään huono vaihtoehto. On tärkeää saada ahdistuksen tunne pois keinolla millä hyvänsä (ja tällä tarkoitan tutkitusti toimivia keinoja), jonka jälkeen on helpompi lähteä pohtimaan tilannetta ja selvittämään omaa mieltä. Ahdistuksen hoitoa kritisoidaan paljon – osin varmasti ihan syystä – mutta tuntuu että ihmiset unohtavat olevansa itse vastuussa omasta hyvinvoinnistaan. Siitä ei ole vastuussa lääkkeitä määräävä lääkäri eikä yhteiskunta. Toki apua tulee tarjota sitä tarvitseville ja varmasti on karujakin kohtaloita, mutta lyön vaikka vetoa että 95% reseptejä kirjoittavista lääkäreistä ottaa puheeksi myös rentoutumisen ja muun itsehoidon. Voihan se tuntua työläältä ja turhaltakin siinä mielentilassa, mutta ei niistä suotta puhuta. Eikä sitä kukaan voi tehdä toisen ihmisen puolesta. Parhaat lääkkeet ”tavallisen” ahdistushäiriön selättämiseen löytyy ihan omasta päästä ja kehosta, joita sopiva lääkitys tukee.

Jos haluat opetella rentoutumaan lievittääksesi ahdistusta, Vieno on siihen loistava keino. Vienosta löydät aina veloituksetta Opettele Rentoutumaan -sarjan, jolla on helppo aloittaa. Rentoutumaan opit kyllä kuuntelemalla mitä tahansa Vienon äänitettä, aiheesta huolimatta joka ikinen äänite rentouttaa. Laitapa siis kuulokkeet korville ja paina play!

Kuuntelemaan tästä

PS: Kuuntelen itse usein Sirkkasia huonoina hetkinä. Toimii!

PPS: Rentoutumisen opettelu on järkevää hyvinä hetkinä. Kun oikein ahdistaa tai paniikki iskee päälle, harvalla tulee mieleen alkaa kuuntelemaan yhtään mitään. Opittuasi taidon, se voi aktivoitua ahdistuksen tai paniikin tullessa päälle ja olo helpottuu aivan itsestään. Myös tieto siitä että avaimet on omassa taskussa, antaa aikamoisen mielenrauhan.

PPSS: Vinkkinä ihan kaikkien työpaikkojen HR-vastaaville: hankkikaa työpaikallenne edes yksi rauhallinen tila, jonne saa vapaasti mennä lepäämään. Tämä on loistava paikka kuunnella myös rentoutuksia kesken päivän. Jos tunnistit tämän tarpeen, laita minulle postia tiina@vieno.fi

 

Takaisin artikkeleihin